Håper å stanse nye bompenger

13874589_10153620283426227_1413030540_n-2Lederen for Demokratene og varamedlem for partiet i Kristiansand bystyre, Makvan Kasheikal, har også engasjert seg som leder for Folkeaksjonen Nei til nye bomringer i Kristiansand. Nylig leverte folkeaksjonen 1900 underskrifter til Vest- Agder fylkeskommune. De tror kampen mot nye bomringer og dyrere priser i bommene langt ifra er tapt, skriver Kristiansandavisen.

Vi fikk 1900 underskrifter i løpet av 12 timer. Men 500 er nok for at et innbyggerinitiativ skal tas opp i fylkestinget», forteller Makvan Kasheikal, til Kristiansandavisen. Nylig leverte de underskrifter til Kristiansand kommune og ba om en bindende folkeavstemning også i kommunen. Da Vidar Kleppe, som er gruppeleder for Demokratene i Kristiansand, tok det opp i by-og miljøutvalget ble forslaget nedstemt. Kun Kleppe selv stemte for forslaget, skriver Kristiansandavisen.
Men Kasheikal tror ikke løpet er kjørt med tanke på å få stoppet bymiljøavtalen. «Jeg tror mange nå ser at denne bymiljøavtalen ikke er så veldig gjennomtenkt, det er mye som mangler og det må drøftes og diskuteres grundig,» sier han til avisen.
Høringsfristen for bymiljøavtalen går ut i dag. Nylig kom næringslivet i regionen med en samlet uttalelse om både antall og plassering av bomringene, og onsdag denne uken inviterte NHO og Næringsforeningen til workshop for å «å få kunnskap og samtidig påvirke innholdet i hvordan bymiljøavtalen skal formes».
Samtidig har fylkespolitiker Randi Øverland (AP) etterlyst mer informasjon om hvem som blir hardest rammet av en bompenge-økning, og gitt klart uttrykk for at Arbeiderpartiet vil nei til, eller utsette bymiljøavtalen i Kristiansand, inntil de sosialøkonomiske konsekvensene av en takstøkning i bommene på 50 prosent, og innføring av 13 bomstasjoner, er analysert, skriver Kristiansandavisen. Noe hun har fått kraftig ros for av Vidar Kleppe som sier til Fædrelandsvennen at han nå øyner muligheter for å stanse planene.
Folkeaksjonsgruppen sier engasjementet blant de drøye 6500 som liker siden deres på Facebook er stort. «Vi opplever en enorm motstand mot dette forslaget, men også at folk vet veldig lite om dette. Så vår viktigste jobb er å belyse mest mulig», sier Kasheikal, som i likhet med Kleppe er optimistisk med tanke på å få endret forslaget om bymiljøavtale.
«Jeg tror nok ikke vi får stoppet den, men at det kan komme endringer. Hvorfor skal de gjøre så store utbygninger på veien hvis målet er mindre biltrafikk? Og hvorfor diskuteres det bare om prisene skal økes med 50, 75 eller 100 prosent? Hvorfor ikke øke med 10 eller 20 prosent? Politikerne må tenke gjennom hva de gjør og dette er ikke rettferdig,» sier han til Kristiansandavisen.
Kasheikal og Terje Larsen fra aksjonsgruppa mener flere og dyrere bommer i verste fall kan føre til at folk flytter fra Kristiansand. «Landsdelen sliter på grunn av krisen i oljebransjen, men samtidig så bygges det boliger som bare det. Men folk må jo ha jobb og penger for å kunne bo her. Det blir stadig vanligere at folk flytter for å få seg jobb og Kristiansand er allerede en ganske dyr kommune å bo i,» sier Kasheikal.
«Dette forslaget vil være å gripe kraftig inn i folks privatøkonomi. Kjører man gjennom bommen 60 ganger i løpet av en måned, som er maks, koster det 23.000 kroner i året for en bil. Og mange, spesielt barnefamilier, må ha to biler for å få hverdagen til å gå opp», sier Larsen til Kristiansandavisen. Ved siden av å ha engasjert seg i bompengeaksjonen er Terje Larsen medlem av sentralstyret i Demokratene.
  • Bjørnar Jørgensen

    Jeg har lest om politikken til demokratene, og det står lite om distriktspolitikk der. Det er positivt at Norge skal være et selvstendig land, med et klart nei til EU, EØS og Schengen, men her er mye som mangler. For meg tyder det på mye likhet med FrPs politikk, bortsett fra EU spørsmålet. Jeg var medlem av FrP helt til de kom i regjering, og alt av partiprogram i opposisjon ble vraket da de kom i regjering. Dagens politikk av partiet er nå helt lik høyres politikk, og det vi ser av utspill av streng innvandring og asylpolitikk fra enkeltmedlemmer i FrP, er bare bortforklaringer og får ikke gjennomslag. Det gjenstår mange spørsmål fra min side, før man støtter partiet. For eksempel, hvor langt unna stortinget er demokratene?

  • Per-Arne Nilsen

    Jeg kunne tenkt meg å være med, Men som Bjørnar Jørgensen, sier i sitt innlegg her om Nord Norge til Oslo, det er jo ikke mye som skrives om Nord Norge alt er kun om kring Oslo og ommeng, Vist ikke dere er intresert i det som foregår i resten av landet så ser jeg ikke noe intresse for det som du skriver her, om jeg er intresert i å være med i politikken for Nord Norge og Tromsø, Frp har gjort mange spreller har selv vert medlem der i 20 år, men etter at de kom sammen med Høyre -VENSTRE OG KRP, Så melte jeg meg ut av partiet, kjente ikke Frp igjen i sin politikk Karl Ivar Hagen, var en dyktig politikker, men etter at Siv Jensen overtok skuta, og etter at de kom i regering så er partiet totalt forandret, og motarbeider folket å alt det Karl I Hagen arbeidet med, Vist dette skal forsette og at dere driver samme politikk så er jeg ikke intresert i denne politikken