«Det stod en neger på Ål-stasjon»

Min mangeårig politiske interesse startet som liten gutt, da jeg leste «Onkel Toms hytte» og så en TV-versjon av boken. I tenårene var Kennedy-brødrene og Martin Luther King jr. mine store helter, fordi de kjempet mot diskrimineringen av de amerikanske negrene. Dersom jeg i dag hadde skrevet at «behandlingen av de amerikanske negrene er en skamplett på USAs historie» ville jeg risikert å bli straffeforfulgt og hetset som rasist. Det er meningsløst. Like meningsløst som at byggmester Madland som litt spøkefullt reklamerte for negerarbeid på bilen sin, er blitt anmeldt for rasisme av en overivrig og trolig venstrevridd politibetjent, skriver Demokratenes organisatoriske nestleder Jan Simonsen, og fortsetter:

«Jeg husker da det første gang kom en neger til den lille Vestlandsbygden der mine besteforeldre bodde. Helt innerst i Ryfylkefjorden. Det ryktes blant bygdefolket om at en neger hadde booket inn på campingplassen. Ungdom som var 18 år og kunne kjøre bil, kjørte langsomt frem og tilbake foran campingplassen i håp om å få et glimt av negeren.

Det var ikke vondt ment. Ingen snakket negativt om negeren. De var bare nysgjerrige, og de kalt han for neger, ikke for svarting eller mørkhudet. Hellbillies sang om «en neger på Ål stasjon». Og Torbjørn Egner sang om «negergutten Vesle Hoa». Ingen reagerte negativt på det.

Men nå er det altså straffbart å bruke det ordet vi lærte på skolen var riktig og som vi brukte i oppveksten vår. Når denne merkelige språkforandringen ble innført, hvordan og hvorfor, vet jeg ikke.

En person i kommentarfeltet til en artikkel i NRK mener at «vi har de siste tiår fått en større kunnskap av de konsekvenser som slavehandel og den medførte undertrykkelse over århundrer har ført til». Men det er jo ikke riktig. Jeg visste det meste om slavehandel og undertrykking av negrer allerede som liten gutt. Det er ikke noe nytt.

Jeg har alltid brukt ordet «neger», og aldri som noe negativt. Det var «nigger» som var negativt. Omtrent som forskjellen mellom «pakistaner» og «pakkis».

Negerarbeid, som byggmesteren brukte kan kanskje diskuteres, men det er avhengig av hva hver av oss legger i begrepet. Noen mener det betyr «drittarbeid», andre, som meg selv, mener det er en betegnelse på hardt fysisk arbeid, kanskje arbeid som er litt rutinepreget og som ikke alle vil ha, men som fysisk sterke negrer prisverdig tofte har tatt på seg. Noe positivt, med andre ord. Og: Skal man straffeforfølges for å ha brukt et ord noen mener er litt negative? I så fall må vi avslutte det meste av politiske debatter.

Jeg er kanskje blitt konservativ, men jeg holder på min barndomslærdom. Jeg fortsetter med å bruke det ordet jeg lærte på skolen var riktig. Så får jeg heller anmeldes for rasisme, men det er det så langt ifra.

https://www.youtube.com/watch?v=MADSwaFAKE8

 

  • Sina Staes Janevska

    ord er ulovlig nå i dag vettu.. men volds venstre har lov til å begå hærverk på biler og andre eiendom gjenstander hos sine motstandere… ja, er det ikke rart??

  • Sina Staes Janevska

    ps: negere og andre brune, bruker ordet «hvitt søppel» mot oss hvite, er ikke det rasisme??

  • Norsk Jeger

    Snart er det heller ikke lov å si slavearbeid tenker jeg. Det kan jo også relateres til en neger.